Examenul naŃional de bacalaureat 2011
Proba E. a)
Proba scrisă la Limba si literatura română
MODEL
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se dă următorul text:
Ea m-a privit tot timpul cu atenŃie si pe urmă mi-a spus că prinŃul Andrei*, rece si ironic în
aparenŃă, sensibil si chiar sentimental în realitate, seamănă cu mine. Apoi:
― Scumpul meu mentor (întâia oară îmi spunea acest cuvânt), prinŃul e gelos pe Anatol?
Mata pricepi mai bine lucrurile astea.
― Cred că nu.
― Mie mi s-a părut că-i gelos, cu toate că n-are motiv. […]
… Semăn cu prinŃul Andrei? Nu stiu. Si pentru ce mi-a spus-o? Ca un argument ca să-mi
placă prinŃul, ori ca motiv pentru care prinŃul îi place ei? Oricum, nu-mi convine să împart simpatiile
ei cu nimeni, nici chiar cu un alter ego al meu! Si nici chiar cu mine însumi… Nu vreau să Ńină la
calităŃile mele, ci, fără nici un discernământ, la mine! Te iubesc pentru că esti bun; Te iubesc
fiindcă esti inteligent; Te iubesc fiindcă esti frumos: Te iubesc fiindcă înseamnă că Te este iubit nu
pentru el, ci condiŃionat, din anumite cauze. O iubire provocată de cauze constiente, de calităŃi
pentru care dicŃionarul are cuvinte, de însusiri externe; o iubire acordată ca un premiu pentru
calităŃi estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poŃi justifica nu este iubire. Si apoi bun,
inteligent, frumos poate fi si unul si altul, dar Te sunt numai eu… Si, totusi, stiu că nu vreau nimic
de la ea, că nu urmăresc nimic, că nu trebuie să urmăresc. Că nu se poate…
(Garabet Ibrăileanu, Adela)
*PrinŃul Andrei – unul dintre personajele romanului Război si pace, scris de Lev Tolstoi
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinŃe, cu privire la text:
1. Numeste câte un antonim pentru sensul din text al cuvintelor: simpatiile, calităŃile. 2 puncte
2. Explică rolul virgulelor în secvenŃa: Si, totusi, stiu că nu vreau nimic de la ea […]. 2 puncte
3. Construieste un enunŃ în care să folosesti o locuŃiune/ expresie care să conŃină verbul a
spune. 2 puncte
4. Precizează perspectiva narativă în fragmentul citat. 4 puncte
5. Transcrie două structuri din textul dat, în care să existe cuvântul „Te†cu valori morfologice
diferite. 4 puncte
6. Notează, din text, două cuvinte/ grupuri de cuvinte care reprezintă mărci ale subiectivităŃii.
4 puncte
7. Prezintă rolul interogaŃiilor retorice în fragmentul dat. 4 puncte
8. Comentează, în 6-10 rânduri, următoarea secvenŃă din textul dat: o iubire acordată ca un
premiu pentru calităŃi estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poŃi justifica nu este
iubire. 4 puncte
9. MenŃionează două trăsături ale textului epic prezente în fragmentul dat. 4 puncte
Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă la Limba si literatura română
4
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de rânduri despre iubire, pornind de la ideile sugerate
de afirmaŃia lui Nichita Stănescu:
Suntem ceea ce iubim.
AtenŃie! În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- să respecŃi construcŃia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor în scris, utilizarea
mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri 6 puncte
- să ai conŃinutul si structura adecvate argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei,
enunŃarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea
unei concluzii pertinente 18 puncte
- să respecŃi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de
ortografie si de punctuaŃie) si limita de spaŃiu indicată 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 2 – 3 pagini, în care să prezinŃi viziunea despre lume reflectată într-una
din nuvelele studiate, din creaŃia lui Mihai Eminescu, Ion Creangă, I.L. Caragiale sau Ioan Slavici.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
- evidenŃierea a două caracteristici ale nuvelei regăsite în textul pentru care ai optat;
- prezentarea, prin referire la nuvela studiată, a trei elemente de structură ale textului
narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre
personaje (de exemplu: acŃiune, conflict, relaŃii temporale si spaŃiale, construcŃia
subiectului, particularităŃi ale compoziŃiei, construcŃia personajului, modalităŃi de
caracterizare etc.);
- ilustrarea relaŃiilor dintre două personaje, prin care se evidenŃiază viziunea despre lume în
nuvela studiată;
- susŃinerea unui punct de vedere personal despre modul în care se reflectă în text viziunea
despre lume a autorului/ a unuia dintre personajele pentru care ai optat.
Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conŃinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinŃă/ reper); pentru
redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităŃi de analiză
si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaŃia
– 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct, încadrarea în limita maximă de spaŃiu
indicată – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 2 pagini
si să dezvolte subiectul propus.
Nu se vede bine , dar am atasat modelul care se vede bine.
[Edit Rain] Mai exista un topic ca asta aici !
TC!
Proba E. a)
Proba scrisă la Limba si literatura română
MODEL
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se dă următorul text:
Ea m-a privit tot timpul cu atenŃie si pe urmă mi-a spus că prinŃul Andrei*, rece si ironic în
aparenŃă, sensibil si chiar sentimental în realitate, seamănă cu mine. Apoi:
― Scumpul meu mentor (întâia oară îmi spunea acest cuvânt), prinŃul e gelos pe Anatol?
Mata pricepi mai bine lucrurile astea.
― Cred că nu.
― Mie mi s-a părut că-i gelos, cu toate că n-are motiv. […]
… Semăn cu prinŃul Andrei? Nu stiu. Si pentru ce mi-a spus-o? Ca un argument ca să-mi
placă prinŃul, ori ca motiv pentru care prinŃul îi place ei? Oricum, nu-mi convine să împart simpatiile
ei cu nimeni, nici chiar cu un alter ego al meu! Si nici chiar cu mine însumi… Nu vreau să Ńină la
calităŃile mele, ci, fără nici un discernământ, la mine! Te iubesc pentru că esti bun; Te iubesc
fiindcă esti inteligent; Te iubesc fiindcă esti frumos: Te iubesc fiindcă înseamnă că Te este iubit nu
pentru el, ci condiŃionat, din anumite cauze. O iubire provocată de cauze constiente, de calităŃi
pentru care dicŃionarul are cuvinte, de însusiri externe; o iubire acordată ca un premiu pentru
calităŃi estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poŃi justifica nu este iubire. Si apoi bun,
inteligent, frumos poate fi si unul si altul, dar Te sunt numai eu… Si, totusi, stiu că nu vreau nimic
de la ea, că nu urmăresc nimic, că nu trebuie să urmăresc. Că nu se poate…
(Garabet Ibrăileanu, Adela)
*PrinŃul Andrei – unul dintre personajele romanului Război si pace, scris de Lev Tolstoi
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinŃe, cu privire la text:
1. Numeste câte un antonim pentru sensul din text al cuvintelor: simpatiile, calităŃile. 2 puncte
2. Explică rolul virgulelor în secvenŃa: Si, totusi, stiu că nu vreau nimic de la ea […]. 2 puncte
3. Construieste un enunŃ în care să folosesti o locuŃiune/ expresie care să conŃină verbul a
spune. 2 puncte
4. Precizează perspectiva narativă în fragmentul citat. 4 puncte
5. Transcrie două structuri din textul dat, în care să existe cuvântul „Te†cu valori morfologice
diferite. 4 puncte
6. Notează, din text, două cuvinte/ grupuri de cuvinte care reprezintă mărci ale subiectivităŃii.
4 puncte
7. Prezintă rolul interogaŃiilor retorice în fragmentul dat. 4 puncte
8. Comentează, în 6-10 rânduri, următoarea secvenŃă din textul dat: o iubire acordată ca un
premiu pentru calităŃi estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poŃi justifica nu este
iubire. 4 puncte
9. MenŃionează două trăsături ale textului epic prezente în fragmentul dat. 4 puncte
Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă la Limba si literatura română
4
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de rânduri despre iubire, pornind de la ideile sugerate
de afirmaŃia lui Nichita Stănescu:
Suntem ceea ce iubim.
AtenŃie! În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- să respecŃi construcŃia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor în scris, utilizarea
mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri 6 puncte
- să ai conŃinutul si structura adecvate argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei,
enunŃarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea
unei concluzii pertinente 18 puncte
- să respecŃi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de
ortografie si de punctuaŃie) si limita de spaŃiu indicată 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 2 – 3 pagini, în care să prezinŃi viziunea despre lume reflectată într-una
din nuvelele studiate, din creaŃia lui Mihai Eminescu, Ion Creangă, I.L. Caragiale sau Ioan Slavici.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
- evidenŃierea a două caracteristici ale nuvelei regăsite în textul pentru care ai optat;
- prezentarea, prin referire la nuvela studiată, a trei elemente de structură ale textului
narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre
personaje (de exemplu: acŃiune, conflict, relaŃii temporale si spaŃiale, construcŃia
subiectului, particularităŃi ale compoziŃiei, construcŃia personajului, modalităŃi de
caracterizare etc.);
- ilustrarea relaŃiilor dintre două personaje, prin care se evidenŃiază viziunea despre lume în
nuvela studiată;
- susŃinerea unui punct de vedere personal despre modul în care se reflectă în text viziunea
despre lume a autorului/ a unuia dintre personajele pentru care ai optat.
Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conŃinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinŃă/ reper); pentru
redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităŃi de analiză
si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaŃia
– 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct, încadrarea în limita maximă de spaŃiu
indicată – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 2 pagini
si să dezvolte subiectul propus.
Nu se vede bine , dar am atasat modelul care se vede bine.
[Edit Rain] Mai exista un topic ca asta aici !
TC!
I want it very HIGHER!
http://www.youtube.com/watch?v=KRBS5WZMdik
http://www.youtube.com/watch?v=KRBS5WZMdik